Et opgør med stigmatisering
🔸 KristenDemokraterne mener, at børn med særlige læringsforudsætninger ikke skal stemples ud fra, hvor langt de er fra ”normalområdet”.
🔸 Vi er bekymrede over den stigende journalisering og problematisering af børn, der lærer anderledes end flertallet.
Mangfoldighed – ikke inklusion vs. eksklusion
🔹 Vi vil væk fra ”én kasse til alle”-tankegangen.
🔹 Vi ønsker at afskaffe begrebet ”inklusion”, fordi det automatisk skaber en modsætning: ”eksklusion”.
🔹 Skolen skal tilpasses børnenes mangfoldighed – ikke omvendt.
En skole der giver mening for alle børn
🔸 Tilpasning af klassekvotienter, lærerkapacitet, fagligt pensum og pædagogisk tilgang efter elevernes virkelighed.
🔸 Læringsfællesskaber skal formes efter børns behov, personligheder og forudsætninger – uden at gøre dem “specielle”.
Tidlig indsats og trygge rammer
🔹 Gennem leg og aktivitet i børnehaver og førskole skal børn finde tryghed og trivsel allerede fra børnehaveklassen.
🔹 Børn med særlige behov skal spottes tidligt, så de får lagt solide skinner for en god skolegang.
🔹 Har et barn behov for en specialpædagogisk indsats, skal der findes et relevant specialtilbud inden for få uger.
Mindre stress – mere trivsel
👉 Familier med børn med særlige behov er ofte under stort pres.
👉 KristenDemokraterne vil arbejde målrettet for at fjerne stressfaktorer fra skolen og fremme trivsel for både børn og familier.