Der blev talt om revolution, da Frederiksberg Forsyning og Nissan i 2016 præsenterede verdens første kommercielle Vehicle-to-Grid-projekt. Elbilerne skulle ikke længere bare køre os fra A til B, men også levere strøm tilbage til elnettet, når det havde brug for støtte. Ideen var simpel, men genial: at bruge de mange batterier, der alligevel holder stille det meste af tiden, som en aktiv del af energisystemet.
Siden da er meget af begejstringen forsvundet i bureaukratiske svingdøre og tekniske standarder, men teknologien står stadig som en af de mest oplagte løsninger på en udfordring, vi alle kender: hvordan vi sikrer stabil og grøn strøm i et samfund, der elektrificeres med rekordfart.
Et overset våben i krisetider
Det mest interessante ved V2G er måske ikke engang klimaeffekten, men beredskabsværdien. Når storme, cyberangreb eller længerevarende strømafbrydelser rammer, står Danmark i dag sårbart. Vi har meget få decentrale nødstrømskilder. Japan lærte lektien efter flere naturkatastrofer og har i dag gjort V2G til en del af deres nationale beredskab. Skoler, hospitaler og nødhjælpscentre kan forsynes direkte fra elbiler, mens nettet genetableres.
Forestil dig, hvis danske kommuner og regioner kunne gøre det samme. Plejehjem, vandværker, sygehuse og lokale nødstationer kunne holde livsvigtige systemer i gang, fordi elbiler i området automatisk leverer strøm tilbage. Det kræver ingen ny infrastruktur, bare at vi åbner for den teknologi, der allerede findes.
Grøn strøm med fleksibilitet
I hverdagen kan V2G hjælpe Danmark med at balancere et elnet, der i stigende grad bygger på vind og sol. Når vinden løjer af, eller solen går ned, kan strømmen trækkes fra elbilerne. Når vinden blæser, kan de lades op igen. Energinet kalder det ”systemydelser” , en slags fleksibilitetsbetaling, hvor forbrugere stiller kapacitet til rådighed for elnettet.
Ifølge Energinet kunne en million elbiler i 2030 levere hele 11 gigawatt, svarende til den samlede danske el kapacitet i dag. Det er et tal, der siger alt: vores biler kunne blive Danmarks største, grønneste kraftværk.
Barriererne er menneskeskabte
Så hvorfor står vi stadig i stampe? Den tekniske del fungerer. Forsøgene viste, at selv ved den mest intensive brug slides batterierne kun én procent mere om året. Alligevel holder bilfabrikanter funktionen tilbage, fordi de vil beskytte deres egne systemer og ladebokse. Hver producent har sit eget ”lukkede økosystem”, hvor kun deres egen teknologi virker.
EU’s standardisering har heller ikke hjulpet, men der er håb. Fra 1. januar 2027 skal alle nye lade standere kunne håndtere V2G. Det kan blive gennembruddet, der endelig gør teknologien kommercielt tilgængelig for både private, virksomheder og kommuner.
Danmark bør tage førertrøjen på
Hvis vi kombinerer V2G med grøn energi og digital styring, kan Danmark skabe et af verdens mest fleksible og robuste energisystemer. Det vil ikke blot stabilisere elnettet og reducere CO₂, det vil også give et stærkt sikkerhedsnet, når kriser rammer.
Det er her, vi bør tænke fremad. Kommuner kan stille krav om V2G-kompatible ladere i nye bygninger. Regionerne kan bruge elbiler i beredskab og sundhedssektor. Staten kan sikre økonomiske incitamenter til at tilslutte elbilerne til elnettet.
V2G er også løsningen for nye seniorbyggerier i by og på land hvor med teknologien kan nedbringe varme og el regningen og samtidig sikre, at ældre ikke bliver særlig sårbare ved et nedbrud af længere varighed i el net systemet evt. via et Cyper angreb.
V2G skåner også elnettet der hvor der endnu ikke er lagt kabler ned til at trække et eventuel merforbrug når der kommer endnu flere på nettet.
V2G vil også være et foretrukket middel i de landdistrikter hvor fjernvarmen ikke kan nå ud eller bliver for dyr at etablere. Her kan man ved at anvende dette system forsyne varmepumper og varmvandsbeholdere med strøm som er ladet om natten hvor det var billigt, anvende denne strømkilde hvor den i dagstimerne er dyr. det giver en besparelse i husstanden og en besparelse på elnettet.
V2G er ikke bare teknologi. Det er en ny måde at tænke energi, sikkerhed og samfund på. Og det er på tide, vi sætter stikket i.


